دوره 29، شماره 307 - ( 7-1397 )                   جلد 29 شماره 307 صفحات 2-2 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (1272 مشاهده)
دیپلماسی تجاری، دیپلماسی یا سیاستی است که به اداره و هدایت روابط تجاری بین‌الملل (تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی در زمینه کالاها و خدمات) می‌پردازد. به عبارت دیگر، در دیپلماسی تجاری، کشورها با توجه به توانایی‌ها و منافع ملی اقتصادی خود می‌کوشند تا در چارچوب راهبردهای ویژه مانند راهبردهای جایگزینی واردات یا راهبرد توسعه صادرات به تحقق هدف‌هایی ویژه و عملیاتی همچون توسعه صادرات یا جذب سرمایه‌گذاری خارجی با به کار گرفتن ابزارهایی ویژه همانند ابزارهای تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای نائل شوند. بر پایه این تعریف، دیپلماسی تجاری از سه بخش هدف، راهبردها، و پیاده‌سازی و اجرای برنامه‌های عملیاتی تشکیل می‌شود. همچنین دیپلماسی تجاری زنجیره‌ای از تجزیه و تحلیل‌ها، بسیج و سازماندهی و ائتلاف‌سازی، گفتگو برای بستن و اجرای موافقت‌نامه‌های بین‌المللی در مورد مسائل مرتبط با بازرگانی است که جهانی شدن و گسترش وابستگی متقابل گسترۀ موضوعی یا دستور کار آن را توسعه بخشیده و هدف آن، فراهم کردن بستر و زمینه لازم برای گسترش مناسبات سودمند اقتصادی با جهان خارج و هموار کردن مسیر جذب سرمایه‌گذاری و فناوری خارجی است.
متن کامل [PDF 50 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: سیاست گذاری عمومی
دریافت: 1397/8/1 | پذیرش: 1397/8/1 | انتشار: 1397/8/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.