تجارت الکترونیکی علیرغم اینکه در ظاهر قضیه خیلی سادهتر از تجارت و فروش غیر الکترونیکی به نظر میآید (به غیر از نگرانی ناشی از آشنایی کم با مباحث آی تی و تکنولوژی)، اما در باطن ممکن است برای اولین تجربه حضور، بسیار چالشبرانگیز باشد. فارغ از اینکه اولین تجربه فروش و کاسبی خود را میخواهید به دست بیاورید یا اینکه قبلا کسبوکار و فروشگاهی برای خود داشته اید و اکنون میخواهید از فرصتهای حضور در بستر فروش آنلاین هم بهره ببرید، باید بدانید که بر خلاف تصور، فروش آنلاین اصلا کاری متفاوت از فروش غیر آنلاین نیست. اصلاً فکر نکنید قرار است اتفاق عجیب و غریبی رخ دهد. ما فقط قرار است از ابزار جدیدتری غیر از مراجعه حضوری و سفارش تلفنی که اتفاقا خیلی هم وقت ما را میگرفتند تا توضیح بدهیم و قیمت بدهیم و ... استفاده کنیم.
به عبارتی همانند یک فروش غیر آنلاین، در بستر فروش آنلاین نیز علاوه بر مهم بودن فرصتهای تأمین کالا، اهمیت خوش قولی و اعتبار در کسبوکار، اهمیت هزینههای حداقلی در تحویل و بستهبندی، اهمیت چابک بودن و کمهزینه بودن فعالیتهای نگهداری و عملیات اجرایی و دهها مورد دیگر که در همه کسبوکارها اعم از تولیدی یا بازرگانی یا خدماتی باید آنها توجه نمود، مهارتهای نرم همانند مهارتهای ارتباطی، پشتیبانی از مشتری، خدمات (قبل، حین و پس از فروش)، نظام و سیستمی برای مدیریت مرجوعیها و ... نیز بسیار اهمیت دارند. پس از این جنبههای هیچ فرق خاصی نیست.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مديريت بازاريابي و فروش دریافت: 1400/9/1 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10